Elektrifiserer byggeplassen med nytt prosjekt

 Lavere klimagassutslipp, mindre støy og en tryggere byggeplass er tre positive effekter fra NorBetongs satsing på elektrisk kraft til betongbiler på byggeplassen.  Sammen med betongbil-leverandøren Liebherr GmbH har NorBetong utviklet en betongbil der trommelen drives av strøm når den står på byggeplassen.

 

Reduserer støyen og bidrar til tryggere byggeplass

Transportsjefen i NorBetong, Stein Hov, viser til at prosjektet bidrar til reduserte klimagassutslipp. Han peker videre på at reduksjonen av støy fra betongbilen har flere positive virkninger for nærmiljøet.

- Støyen fra en betongbil som bruker ekstra motorkraft for å få trommelen til å gå rundt fjernes jo helt. Dermed blir det mindre støy for de som befinner seg i nærområdet. Det er positivt for alle som bor i nærheten av en byggeplass. I tillegg gjør mindre støy det mye lettere å kommunisere for de som befinner seg på byggeplassen, noe som gjør det til et tryggere sted å være, sier Hov.

 

Utslipp fra produksjon av sement

Om lag 90 prosent av utslippene fra betongleveransen kommer fra produksjonen av sement. Det jobbes langs flere linjer for å redusere disse utslippene. Norcem har utviklet et prosjekt for å bygge et fullskala anlegg for karbonfangst ved sement-fabrikken i Brevik. Anlegget vil kunne ha kapasitet til å fange 400.000 tonn CO2 pr år, noe som utgjør om lag 50 prosent av utslippene fra fabrikken. Prosjektet er et ledd i myndighetenes mål om å demonstrere en fullskala verdikjede for CO2.
Videre har Norcem i mange år brukt avfallsbasert brensel i sementovnene, i stedet for kull. Dette bidrar til reduserte CO2-utslipp og en sirkulær økonomi.

Transport

I tillegg til arbeidet med å redusere utslipp fra egne produkter, er det viktig å redusere utslippene fra transport. NorBetong har derfor satt transporten av ferdig betong fra betonganlegg til brukeren på dagsorden. Dette er utslipp de ønsker å gjøre noe med.

- 40 prosent av utslippene i forbindelse med leveransen av betongen kommer fra transporten, mens 60 prosent kommer på byggeplass. Pumping av betong på byggeplass står alene for 40 prosent. Ved å bruke strøm til tromling, som vi har fått til her, reduseres de samlede utslippene med 20 prosent.

Norske ferdigbetongleverandører kalkulerer at dieselforbruket per levert kubikkmeter med betong er på 4,2 liter. Da inkluderer man transport, tromling og pumping. Gitt en årlig totalleveranse på fire millioner kubikkmeter i året, betyr det et CO2-utslipp på omlag 45.000 tonn. Derfor er det store gevinster å hente miljømessig med en omlegging fra fossil til fornybar energi, der det lar seg gjøre.

Utviklet helt ny betongbil

Prosjekt Pilot-E er NorBetongs satsing kalt. I første omgang har man fått utviklet en betongbil av denne typen. Nå vil NorBetong utfordre både myndighetene og bestillerne av betong til å lage et marked for denne typen kjøretøy.

 

Elektrisk drevet trommel på betongbiler

Elektrisk drevet trommel på betongbiler

- Det koster betydelig mer å lage et kjøretøy som dette, sammenlignet med en vanlig betongbil, sier Hov. Nå har vi piloten klar, og vi trenger markedets hjelp til å ta dette videre.

Kunder, myndigheter og næringen må alle spille en rolle

Bærekraftsansvarlig i NorBetong-eier HeidelbergCement, Tonje Hagen Geiran, mener den videre satsingen på elektrifiseringen stiller krav både til innkjøpere og myndighetene – og at næringen selv er en viktig brikke.

- Jeg har tro på at både myndigheter og kunder ønsker disse nyvinningene velkommen. Norge har jo vært et laboratorium i utviklingen av elbiler for privatmarkedet, og jeg er sikker på at vi vil se stor grad av innovasjon i næringstransporten de nærmeste årene. Denne utviklingen vil NorBetong være en del av, sier Hagen Geiran.

Den delelektriske betongbilen har blitt utviklet i samarbeid med en rekke sterke aktører. Både Liebherr, Statsbygg og Bellona har vært involvert i prosjektet som har fått støtte gjennom Pilot-E.