Heidelberg Materials Betong Norge AS med verdens første støp med “karbonfangst”-betong
Når Skanska støper deler av den nye Skøyen stasjon på Fornebubanen, skjer det med EvoZero karbonfangst-betong fra Heidelberg Materials Betong Norge AS. For første gang skal betong med karbonfangst brukes i et byggeprosjekt. Etter flere år med innovasjon og utvikling markerer støpen en viktig milepæl i arbeidet med å fjerne klimagassutslipp fra betongproduksjon.
EvoZero er verdens første industrielle betong der CO₂-utslippene fra produksjonen fanges og lagres permanent, uten behov for tradisjonelle klimakompensasjonstiltak. Karbondioksiden fanges direkte fra produksjonen av sement, før den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Resultatet er en betong med et dramatisk lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det går på bekostning av kvalitet eller styrke.

Skanska
Effektivt virkemiddel
– Vi har jobbet målrettet gjennom planlegging og prosjektering for å redusere vårt klimagassfotavtrykk. Det handler både om å bruke mindre materialer og å velge løsninger med lavere utslipp. Når betongproduksjonen nå blir renere – og til og med kan gi netto null utslipp takket være karbonfangst – er det noe vi i Fornebubanen ser på med stor interesse. Betong står for den største delen av utslippene fra byggingen vår, og derfor er tiltak på dette området blant de mest effektive vi kan gjøre for å kutte utslipp, sier direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval.
-evoZero er resultatet av langsiktig innovasjon og samarbeid på tvers av landegrenser. Med karbonfangstprosjektet ved vår sementfabrikk i Brevik viser vi at det er mulig å kombinere industriell styrke med klimahensyn. Dette er en løsning som setter en ny standard. Vi er stolte av å være først ute i verden, og har vist at vi er klare til å skalere opp produksjonen i konsernet, og med det nylig oppstartede karbonfangstprosjektet vårt i UK, så tar vi et steg videre. Anlegget i Wales planlegger å fange dobbelt så mye CO₂ som i Brevik, sier Giv Brantenberg, General Manager i Heidelberg Materials Northern Europe.

Skanska
Stor effekt
Bruken av CCS-betong markerer et viktig steg i arbeidet med å redusere utslipp fra bygg- og anleggssektoren. Betong står i dag for om lag 7% av verdens klimagassutslipp. Ved å ta i bruk betong som er renset for CO₂ kan utslippene fra konstruksjoner reduseres kraftig, og teknologien viser hvordan fremtidens bygg kan kombineres med reelle utslippskutt.
For å støtte klimaomstillingen har Skanska utviklet et klimaveikart som viser hvor de største kuttene kan tas. Hoveddelen av utslippene kan spores tilbake til materialene som brukes i prosjektene, og betong alene står for omtrent halvparten av klimagassutslippene.
– Skal vi nå de nasjonale klimamålene vi som samfunn har forpliktet oss til, må bygg- og anleggsbransjen bidra med store utslippskutt. Da er det avgjørende at vi får tilgang på klimasmarte materialer med lavt fotavtrykk. Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som vi vet at produksjonen står for en svært stor del av utslippene i våre bygge- og anleggsprosjekter. Vi skal ta en lederrolle i næringslivets arbeid med utslippskutt, og er derfor svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Fornebubanen kutter utslipp fra betong her på Skøyen stasjon, sier konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad.
– Heidelberg Materials Betong Norge AS er takknemlig for tilliten som Skanska og Fornebubanen viser oss når de gir oss muligheten til å være helt i front på lanseringen av verdensnyheten evoZero. Den unike karbonfangede sementen vi benytter gjør det mulig å vesentlig forbedre CO₂ avtrykket til verdens allerede beste byggemateriale, nemlig betong. Betongen vi leverer til Fornebunanen er i tillegg produsert på vår mest moderne betongfabrikk på Sjursøya, sier regionsjef Oslo Magnus Skjeggerud.

Skanska
Fornebubanen
Fornebubanen er en av Norges største samferdselsutbygginger. Prosjektet binder sammen Fornebu og Majorstuen med en ny T-banelinje og vil bidra til mer bærekraftig transport i hovedstadsområdet. Samtidig er utbyggingen en viktig arena for å ta i bruk nye, klimasmarte løsninger i stor skala.
Skøyen stasjon blir et sentralt knutepunkt på Fornebubanen og bygges av Skanska. Prosjektet omfatter blant annet en ny underjordisk T-banestasjon og komplekse konstruksjoner som stiller høye krav til både teknologi og gjennomføring. Bruken av karbonfangst-betong på denne delen av stasjonen gjør prosjektet til en internasjonal referanse for klimasmart utbygging.

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon. Fra venstre Knut Sandbu, Teknisk direktør i Fornebubanen, Magnus Skjeggerud, Regionsjef Oslo HM Betong Norge, Giv Brantenberg General Manager HMNE og Tore Lie Falkenberg, Prosjektleder Fornebubanen
Skanska

Skøyen stasjon grafikk.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon.
Skanska

HeidelbergSkanskaFornebuBanen - Støp på søyen stasjon. Fra venstre Knut Sandbu, Teknisk direktør i Fornebubanen, Magnus Skjeggerud, Regionsjef Oslo HM Betong Norge, Giv Brantenberg General Manager HMNE og Tore Lie Falkenberg, Prosjektleder Fornebubanen
Skanska

Skøyen stasjon grafikk.
Skanska